Telefonförsäljare
Många kunder har den senaste tiden hört av sig till oss och varit oroliga då de blivit uppringda av telefonförsäljare som försöker sälja in elavtal. De har lovat guldkantade avtal utan att veta vilket bolag eller avtal kunden har idag. Vi listar därför några tips som kan vara bra att känna till:
- Ingen annan än du själv och ditt nuvarande elbolag vet vilket sorts elavtal och pris du har. Telefonförsäljaren kan alltså inte veta om ditt elpris är högre eller lägre än det som säljaren erbjuder.
- Se upp när ni lämnar fullmakt via telefon, internet eller i butik så att inte fullmakten ger bolaget större befogenheter än vad som diskuterats. Att ge ett företag en fullmakt till byte av elbolag gör att du släpper kontrollen på vilket bolag och vilket sorts avtal din anläggning får.
- Det finns vissa förmedlingstjänster som gör upphandlingar och byten till ett annat elbolag åt dig. Detta låter bra men innebär tyvärr allt som oftast att de byter till det elbolag som erbjuder förmedlaren bäst ersättning.
- Riksdagen har beslutat om skriftlighetskrav när avtal tecknas genom telefonförsäljning. Kravet gäller från den 1 juni 2018.
- Vid tecknande av elavtal via telefon gäller 14 dagars ångerrätt om säljaren ringt.
- Vid säljsamtal till mobilen har man oftast inte sitt nuvarande avtal till hands och kan jämföra. Anmäl därför både din hemtelefon och mobiltelefon till NIX-registret: nix.nu
Vår slutsats är att du som kund själv kan, genom ett eller ett par enkla telefonsamtal, kontrollera vilken typ av avtal och elbolag som du vill ha. Behåll kontrollen själv och är du osäker på något kring hanteringen av elavtal finns alltid vi som ditt elnätsföretag för rådgivning. Dessutom finns även opartiska Konsumenternas energimarknadsbyrå till hands.
25 februari 2019
← Se fler inlägg